De opmars van de planners!

Ook anno 2017 is er veel behoefte aan financiële raadgeving. Maar niet het financiële product moet daarin leidend zijn, maar de vraag van de consument of ondernemer. Die heeft bijvoorbeeld behoefte aan een financieel plan, dat keuzes in een context plaatst en grip geeft op de toekomst.

Auteur: Mark Dukers
Lees hieronder verder of download dit artikel

Van product- naar klantgeoriënteerd advies

Productgericht financieel advies loopt op zijn laatste benen. Zowel particuliere verzekeringen als complexe financiële producten worden steeds vaker zonder tussenkomst van een adviseur afgesloten. Vaak wordt hierin een teken gezien dat de dagen van de financieel adviseur geteld zijn.

Onterecht, want de toenemende onzekerheid over bijvoorbeeld arbeid en inkomen maken dat er juist nu veel vraag is naar financiële expertise. Alleen moet het aangrijpingspunt worden verlegd. De adviseur is niet meer het hardst nodig aan het einde van een beslisproces (als een product moet worden aangeschaft), maar juist aan het begin: om de financiële lijnen voor de lange termijn uit te zetten.

Financiële planning
Binnen financiële planning worden financiële producten en voorzieningen gezien als instrumenten om gelukkig te leven. Door de snelle veranderingen van de arbeidsmarkt en pensioenregelingen, de volatiliteit van beleggingen en de extreem lage rente is een financieel plan noodzakelijk geworden om te leven zonder knagende financiële onzekerheid en wensen in vervulling te laten gaan.

Financiële planning gaat om de wensen en doelen van de klant en de gevolgen van keuzes voor nu en in de toekomst. Een financieel plan is geen afgerond product, maar een doorlopend proces. Want
gedurende de verschillende levensfases veranderen de prioriteiten.

Naast de algemene tendens van teruglopend productgeoriënteerd advies, zien we ook concrete ontwikkelingen die de vraag naar financieel planners stimuleren:

1. Een Persoonlijk Financieel Plan via de werkgever

Steeds meer werkgevers agenderen financiële gezondheid. De werkgever heeft uiteraard ook zelf belang bij financieel gezonde werknemers. Uit onderzoek blijkt dat één op zes werknemers verzuimt door financiële problemen. De werkgever is zelden op de hoogte van de echte reden van verzuim.

Daarnaast flexibiliseren de pensioenen bij veel werkgevers. Collectieve pensioenregeling leggen steeds meer risico’s en keuzes bij de werknemer. Een werknemer kan deze risico’s pas op waarde
schatten en de juiste keuze smaken als hij of zij inzicht heeft in zijn financiële situatie.

Maar is de werkgever de geschikte partij is om inzicht te hebben in het privévermogen, de hypotheek, de schulden of toekomstige erfenissen van individuele werknemers? Het is ook maar de vraag of een werknemer bereid is deze persoonlijke gegevens te delen.

Benefit-constructie
De oplossing kan zijn om de werknemer te voorzien van een financieel plan in de vorm van een employee benefit. De werkgever is de collectieve inkoper en laat de uitvoering over aan een gecertificeerd financieel planner. Steeds meer werkgevers zien het nut van een dergelijke benefit in. Het levert namelijk een directe kostenbesparing op door lagere verzuimpercentages.
Ook de zorgplicht van de werkgever voor een integrale aanpak van pensioencommunicatie (zoals vastgelegd in de wet) wordt door een financieel plan ondervangen. KPN is bijvoorbeeld een grote werkgever die recent het recht een financieel plan in haar CAO heeft opgenomen. Ook bij KLM kan de werknemer op kosten van de baas een onafhankelijk financieel planner inschakelen.

2. De ondernemer en zijn accountant

De boekhouding en jaarrekening wordt steeds meer een volledig geautomatiseerd proces. De behoefte van mkb-bedrijven verschuift daarmee van het verkrijgen van inzicht naar advies en begeleiding. Daar ligt dan ook de toekomst voor de mkb-accountant. De wereld verandert en de accountant moet meeveranderen. Steeds minder zal de omzet afkomstig zijn uit het samenstellen van jaarrekeningen en verzorgen van administraties. Slimme software kan dat inmiddels ook.

Daar moet de accountant zijn werkzaamheden kortom op aanpassen. Honderden accountantskantoren hebben financiële planning ontdekt. Het aanbieden van een persoonlijk financieel plan aan klanten, naast de jaarrekening en belastingaangifte, zorgt voor een nieuwe vorm van dienstverlening.

Een aanzienlijk aantal accountants volgen bij Dukers & Baelemans de opleiding tot financieel planner. Een succesvol voorbeeld is accountantskantoor Koenen en co, dat vorig jaar nog de Accountancy Award won.

3. Planning en vermogensadvies

Steeds meer aanbieders en adviseurs zien dat een gedegen financieel plan vooraf moet gaan aan vermogensadvies. Als een adviseur zich alleen beperkt tot bijvoorbeeld beleggingsadvies zonder dat hier een plan aan ten grondslag ligt, is de klant bovendien goedkoper uit door te kiezen voor standaard fondsoplossingen.

Het beroep beleggingsadviseur verdwijnt hierdoor snel. Het wordt vervangen door vermogensplanners, -managers en -structureerders. Deze planners combineren financiële planning en beleggen om tot een goed geïnformeerd vermogensadvies te komen.

Daar komt bij dat de regels onder MiFid II een beleggingsadvies zonder gedegen plan in feite onmogelijk maken. Het gevolg is een toenemende vraag naar financieel planners in de opbouwfase van vermogen en vermogensplanners voor de klanten die nu al over een flink vrij besteedbaar vermogen beschikken.

Dukers & Baelemans biedt zowel een opleiding financiële planning (FFP), als een bijzondere Leergang Vermogensplanner. Schrijf je nu in en maak gebruik van ons tijdelijke kortingstarief van 10% op deze opleidingen. Meer informatie vind je op het vernieuwde dukers-baelemans.nl.