Terug naar het overzicht

Wat is Actief Klantbeheer? Mag ik dat factureren?

Opeens hoor je het overal: ‘Actief klantbeheer’. Bij Dukers & Baelemans geloven we er sterk in, daarom sloten we ons afgelopen jaar aan bij het initiatief Actief Klantbeheer.

Wij zijn ervan overtuigd dat het actief onderhouden van de klantrelatie veel voor jou én je klant kan betekenen. In dit artikel vertelt Mark Dukers je daarom graag meer over Actief Klantbeheer. Hij staat stil bij de definitie, maar ook bij de vraag of je hier wel geld voor kan én mag vragen. 

 

30-11-2021
Mark Dukers
8 min

Wat is Actief Klantbeheer?

Op de website van het initiatief Actief Klantbeheer staat de volgende definitie van Actief Klantbeheer:

‘het totaal van activiteiten dat bijdraagt aan het bevorderen van de financiële gezondheid van consumenten door het actief onderhouden van de relatie met bestaande klanten’.

Deze definitie is met opzet breed omdat het aan jou is om je dienstverlening op dit vlak zo in te richten dat het ook bij jouzelf en jouw klanten past. Het aanbieden van deze dienst is op zich al een keuze. Je bent tot weinig verplicht. Kies je wel voor Actief Klantbeheer, dan kun je dus veel kanten op en er is niet één recept. Een veel gekozen vorm is het abonnement, maar een fee per plan kan bijvoorbeeld ook.  

Voor mij zit de kern in het proactief creëren van financiële rust door de financiën van klanten aan te laten sluiten op hun wensen en doelen. Proactief betekent dat jij als adviseur hierin het initiatief neemt. Iets dat uiteindelijk leidt tot een win/win-situatie voor jou en je klant.

Mag je wel geld vragen voor Actief Klantbeheer?

Door actief te zorgen voor een goede financiële gezondheid, ben je natuurlijk van toegevoegde waarde voor de klant. Dat betekent dat deze dienst wat mij betreft ook betaalde dienstverlening zou kunnen zijn. Toch kan ik me goed voorstellen dat je je afvraagt of dat zomaar mag, geld vragen voor deze vorm van dienstverlening? Zijn er niet bepaalde onderdelen die vanuit nazorg sowieso verplicht zijn om de klanten aan te bieden?

Nazorg is inderdaad opgenomen in zowel de Wet financieel toezicht (Wft) als het Burgerlijk Wetboek (BW). Door het Klachteninstituut Financiële Dienstverlening (Kifid) is dit gedefinieerd als de minimale nazorgplicht. Daarbovenop komt nog de aanvullende nazorgplicht.

Op het vlak van nazorg heb je voornamelijk te maken met de Wft uit het publiekrecht. Daarnaast heb je vanuit de overeenkomst die je met je klant hebt gesloten ook te maken met het privaatrecht. Hieronder werk ik dit verder uit.

Publiekrecht

De plicht tot nazorg geldt volgens art. 4:20 lid 3 van de Wft voor een bemiddelaar ten aanzien van het product waarin hij heeft bemiddeld. De klant moet worden geïnformeerd bij wijzigingen in de voor de klant relevante omstandigheden, zoals die golden bij het afsluiten van het product. Daarbij gaat het om wijzigingen in het afgelopen product zelf of in wet- en regelgeving die voor het afgesloten product relevant is. Let op: het gaat hier om een informatieplicht en niet om een adviesplicht over de gewijzigde situatie.

Deze nazorg kun je niet uitsluiten en je kunt ook niet met de klant afspreken dat hij of zij hier vanaf ziet.

Privaatrecht

Bij het privaatrecht kijken we naar de afspraken tussen partijen onderling. In het kader van nazorg zijn art 7:401 BW en verschillende uitspraken belangrijk. Hieruit blijkt dat de klant in ieder geval vragen moet kunnen stellen over het oorspronkelijke advies en bepaalde wijzigingen in NAW gegevens moet kunnen doorgeven. Zonder dat hiervoor kosten berekend worden.

Onderlinge afspraken

Qua dwingend recht is er dus zeer beperkte regelgeving over nazorg. Wat onder nazorg valt, wordt voornamelijk afgesproken tussen de klant en de dienstverlener in de vorm van een overeenkomst van opdracht. Hierbij is de norm die van redelijk handelend en redelijk bekwaam financieel dienstverlener. Je kunt als ondernemer / adviseur je dienstverlening op Actief Klantbeheer dus zelf invullen. En het is zeker toegestaan om geld te vragen voor een dergelijke propositie, mits je daarbij ook daadwerkelijk meer biedt dan de verplichte nazorg.  

Aan de slag

Hoe mooi zou het zijn als we als sector zoveel mogelijk mensen financiële rust kunnen brengen? Actief Klantbeheer is een zeer mooi middel hiervoor. Juridisch gezien heb je veel ruimte om dit zelf in te vullen. Daarbij is het uiteraard wel van belang dat de klant waar voor zijn geld krijgt. Mijn tip: "Beloof niet meer dan je waar kunt maken en doe wat je belooft". Houd je dat in je achterhoofd, dan kan Actief Klantbeheer ook voor jou een uitkomst zijn als er minder transacties binnen komen.

Succes!

Dukers Baelemans 6715

Opleiding Actief Klantbeheer

Wil je meer verdieping en handvatten dan kan dat. Speciaal hiervoor hebben we in samenwerking met Helder Beheerd de opleiding Actief Klantbeheer ontwikkeld. In één dag nemen we je mee langs alle ins en outs van Actief Klantbeheer. Van verdienmodellen tot doelgroepselectie, van klantgesprekken tot pitchen.

  • Klassikaal
  • 1 dag
  • € 495 (vrijgesteld van btw en inclusief locatiekosten)

Meer info over de opleiding

Mark Dukers

Mark Dukers is al ruim 10 jaar werkzaam bij Dukers & Baelemans waarin hij verschillende functies heeft gehad. Momenteel is hij werkzaam als Business Consultant waarbij hij maatwerktrajecten op tactisch en strategisch veranderkundig vlak implementeert bij opdrachtgevers.

Delen: