Onderzoek toont aan dat MKB-ondernemingen nauwelijks bezig zijn met hun strategie en toekomst. Maar zonder strategie is gezonde groei niet mogelijk. Het is van onschatbare waarde voor het succes van iedere organisatie. En dat geldt zeker voor het MKB. Een oproep daarom aan financieel adviseurs: pak de handschoen op en begeleidt MKB-ondernemingen naar een toekomst met meer visie, vernieuwing en zekerheid!
Niemand kan in de toekomst kijken, maar ondernemers die zich voorbereiden op de toekomst zijn duidelijk succesvoller dan degenen die dat nalaten. De noodzaak om een strategische blik vooruit te werpen wordt nog eens versterkt door de razendsnelle ontwikkelingen in onze maatschappij. De levenscyclus van producten, diensten en technologieën wordt steeds korter.
Door zo weinig bezig te zijn met hun strategie en toekomst laat een groot deel van het MKB veel kansen onbenut. Kansen om te verbeteren, te vernieuwen, te groeien, te innoveren en te digitaliseren. Dit leidt er regelmatig toe dat bedrijven links en rechts worden gepasseerd en geminimaliseerd door concurrenten en nieuwe spelers op de markt die wel zijn voorbereid op de toekomst.
Soms is een innovatie of nieuw product dusdanig uitzonderlijk dat succes is gegarandeerd, mét of zonder doordachte strategie. Maar in de meeste gevallen is
succes een kwestie van het mobiliseren van strategische denkkracht om zorgvuldig de markt, klanten en concurrenten te analyseren. Daarbij helpt het om de wetten van de business te kennen en deze ook ter discussie te durven stellen.
Nu willen we niet de indruk wekken dat strategie en de implementatie daarvan een eenvoudig proces is. Maar er zou al enorm veel gewonnen zijn indien elke MKB-ondernemer beschikt over een visie en een plan op grote lijnen voor de toekomst. Niets doen is in elk geval geen verstandige keuze, gezien het relatief grote aantal MKB-bedrijven dat puur bezig met overleven.
Jij kunt als trusted advisor voor het MKB bijdragen in het (toekomstige) succes van klanten door inzicht te geven wat de juridische en financiële gevolgen zijn van bepaalde strategische keuzes. Als een ondernemer wil investeren in activa om zijn concurrenten voor te blijven, heeft dit logischerwijs effect op de cash-flow in de onderneming. Maar op welke wijze werkt deze gewijzigde situatie door naar de (gewenste) privé doelstellingen van de ondernemer (en diens partner)? Is hier bij
de strategische afweging überhaupt wel rekening mee gehouden? En welke alternatieve financierings- of samenwerkingsvormen kun jij als financieel adviseur inzetten om zowel de zakelijke- als de privédoelstellingen van de ondernemer te realiseren?
In de Post-HBO opleiding Financieel Advies MKB leer je als financieel adviseur om een even aansprekend als weerbarstig onderwerp als strategie op praktische wijze handen en voeten te geven. Het gaat er niet om dat we de onderste steen boven krijgen, maar wel dat we een start maken en leren hoe we strategische waarde toevoegen aan onze dienstverlening en advisering voor het MKB. Vergroot je mogelijkheden en versterk je rol als trusted advisor voor het MKB met
nieuwe kennis en inzichten over dit onderwerp. Jouw MKB-klanten zullen je blijvend dankbaar zijn.