E-learning Behavioral Finance

Dat klanten lang niet altijd rationeel handelen, is een gegeven. Maar hoe herken je dit gedrag als financieel adviseur? En hoe kun je hierop inspelen om de klant toch zo goed mogelijk te begeleiden tijdens het adviesproces? Deze e-learning zorgt ervoor dat jij dit op een goede manier aan kunt pakken.


  • Praktisch ingestoken e-learning met veel voorbeelden uit de financiële werkpraktijk en het dagelijks leven
  • Handige tips voor in de praktijk
  • Gebaseerd op de laatste inzichten

Inhoudsopgave

Studievorm
Digitale zelfstudie
Tijdsbesteding
3 uur
Prijs
€ 69

Inhoud

In een verkenning van de AFM over consumentengedrag (AFM & Consumentengedrag van oktober 2016) komt het volgende naar voren.

“Kennis uit de gedragswetenschap toont aan dat consumenten beperkt rationeel handelen. Consumenten nemen in de financiële context geregeld beslissingen die niet bijdragen aan hun (onbewuste) doelen. Verschillende psychologische mechanismen liggen hieraan ten grondslag. Veel beslissingen worden intuïtief genomen en worden beïnvloed door de wijze waarop keuzes worden aangeboden.”

Na het volgen van de e-learning ben je in staat om biases bij klanten te herkennen en hier als adviseur op een goede manier mee om te gaan. Je krijgt een beter beeld van de klant en de manier waarop hij/zij denkt en beslissingen neemt. Dit helpt jou in jouw communicatie met de klant om zo tot een beter advies te komen. Aan de hand van concrete tips en praktijkvoorbeelden leer je om jouw advies en adviesproces beter af te stemmen op de klant met als gevolg een betere lange termijn relatie met wederzijds begrip.In deze e-learning nemen we je mee in de wonderbaarlijke wereld van Behavioral Finance waarbij we je meer leren over het (ir)rationele gedrag van klanten. Dit helpt jou om een beter beeld te krijgen van de klant en deze nog beter te begeleiden in het adviesproces.  Het handelen op basis van intuïtie of de automatische piloot, noemen we handelen op basis van vuistregels. Deze vuistregels worden in de wetenschap biases of heuristieken genoemd.  Alleen al het herkennen van biases, geeft je waardevolle inzichten die je helpen om een nog betere adviseur te zijn. Je krijgt namelijk inzicht in hoe je klanten kunnen denken en reageren tijdens je adviesproces, je gesprekken en je adviesrapporten. Als je weet aan welke valkuilen klanten onderhevig zijn, kun je jouw advies hierop aanpassen en klanten nog beter helpen.

Indeling

  • Introductie in Behavioral Finance
    • (Ir)rationeel handelen
    • Hoe nemen we beslissingen
    • Cognitieve en emotionele biases
    • Framing
    • Prospecttheorie
  • Biases
    • Mental accounting
    • Status quo bias
    • Standaardoptie
    • Afkeer van verlies
    • Achteraf kennis
    • Gambler’s Fallacy
    • Overconfidence bias
    • Relativiteit
    • Het volgen van de groep
    • Confirmation bias

Doelgroep
De e-learning Behavioral Finance is bedoeld voor iedereen in de financiële sector die zich beter wil kunnen inleven in de klant. Je wilt de klant begrijpen en hem/haar zo optimaal mogelijk begeleiden tijdens het adviesproces.

PE-Punten
Deze e-learning levert je 3 punten in de categorie B op voor je PE SEH 2019.

Stap 1/3

Opleiding kiezen

Je bestelling

Gegevens