Masterclass Financieel klantgedrag

Als financieel adviseur beschik je over de benodigde inhoudelijke kennis om jouw klant van advies te kunnen voorzien. Maar hoe neem jij emoties, gedrag en behavioral valkuilen waar je klant mee te maken heeft, mee in jouw advisering? Herken jij veel voorkomende denkfouten, gedachtekronkels (oftewel biases, heuristieken) en valkuilen bij jouw klant (en jezelf)?  En hoe ga jij hiermee om in je adviesproces, adviesgesprek en advies? Dat leer je tijdens deze Masterclass Financieel klantgedrag.


  • Een van de eerste opleidingen op het gebied van financieel klantgedrag
  • Praktisch ingestoken opleiding met veel casuïstiek en direct toepasbare tips en tools voor jouw adviespraktijk
  • Gebaseerd op inzichten uit de Behavioral Finance wetenschap en uit de praktijk.

Inhoudsopgave

Contactdagen
1 dag
Studievorm
Klassikaal
Prijs
€ 345

Inhoud

In samenwerking met Ivo Beumer (IB financial coaching) en Robert van Beek (About Life & Finance bv) ontwikkelde Dukers & Baelemans de Masterclass Financieel klantgedrag. In deze masterclass krijg je een antwoord op bovenstaande vragen, waardoor je jouw toegevoegde waarde als financieel adviseur versterkt. Ook leer je hoe je de inzichten vanuit de Behavioral Finance wetenschap en jouw eigen adviespraktijk in het belang van de klant toepast op jouw advies.

Om deel te kunnen nemen aan de masterclass is het vereist om de e-learning Financieel klantgedrag - basis en de e-learning Financieel klantgedrag - verdieping succesvol te hebben afgerond. Zo beschik je over het juiste kennisniveau om deel te nemen aan de masterclass. Daarnaast is het handig wanneer je al enige praktijkervaring hebt met het voeren van klantgesprekken. Op deze manier is de masterclass het meest effectief. Voorafgaand aan de masterclass maak je twee korte voorbereidingsopdrachten die tijdens de contactdag worden besproken. De totale voorbereidingstijd is circa 6 uur.

Programma
Na een korte introductie en kennismaking behandelen we onderstaand programma:

  • Behandeling van werking van ons brein, diverse veelvoorkomende biases, (ir)rationeel handelen en  Systeem 1 en 2 denken. Daarnaast behandelen we de Prospecttheorie van Daniel Kahneman en verschillende klanttypes uit de matrix van Michael Pompian.
  • Herkennen van biases & heuristieken en hoe hier mee om te gaan in je adviesproces, van inventarisatie tot nazorg:
    • luisteren naar de klant/inventarisatie;
    • hoe effectiever communiceren en informatie vastleggen tijdens adviesproces en naar de klant;
    • een beter adviesgesprek voeren met aandacht voor de cognitieve en emotionele biases van de klant.
  • Kennisoverdracht door middel van quizvragen, YouTube film en mini-experimenten. 
  • Interactieve sessie met voorbereidingsopdracht en groepsopdrachten tijdens de dag.
  • Concrete praktijksessie op basis van (wetenschappelijke) theorie en inzichten.

Leeropbrengst
Na het volgen van de Masterclass Financieel Klantgedrag ben je op de hoogte van de meest voorkomende gedragstypische valkuilen waar klanten mee geconfronteerd worden bij het nemen van hun financiële beslissingen. Je bent in staat om een nog beter adviesgesprek te voeren dat de klant begrijpt en als nuttig ervaart, omdat je oog hebt voor de biases en heuristieken en daarmee het (financiële) gedrag van de klant. Daarnaast weet je hoe je deze kennis en vaardigheden kunt toepassen in je adviesproces, je gesprek en de informatieverstrekking, ook in jouw adviesrapport. Na deze dag beschik je niet alleen over praktische handvatten om je advies en je klantprofiel nog beter te bepalen, maar ook hoe je met diverse klanttypen (conform inzichten van Michael Pompian) met veelvoorkomende biases beter communiceert met je klant.

Doelgroep
De Masterclass Financieel Klantgedrag is bedoeld voor financieel adviseurs ( vakgebieden hypotheken, verzekeringen, sparen & beleggen, vermogen, inkomen,  pensioen, budgettering, financiële planning) die zich willen verdiepen in de klant achter de klant en hun adviesvaardigheden willen verbeteren.

Stap 1/3

Opleiding kiezen

Je bestelling

Gegevens