Big data neemt de adviespraktijk over. Logaritmen zullen het advies gaan bepalen. Voldoet de klantwens aan die van duizenden gelijksoortige klanten? IT komt met een advies en is voortaan leidend, een veelgehoord doemscenario. Wij bespreken 4 tips hoe u met uw adviesgesprek en -rapport de big data de baas zult blijven.
De vier tips die we graag met je doornemen, vind je hieronder:
Digitalisering is een fantastisch hulpmiddel. Wat een ontspannen vooruitzicht dat u niet meer op zoek hoeft naar financiële gegevens van uw klant, maar die met diens goedkeuring, digitaal aangeleverd krijgt via de digitale platforms. Zo gedownload en klaargezet in uw advies- of planningssoftware.
Een open deur, maar de kern van de zaak. Menselijke interactie is de basis van ieder goed advies. Particulier of zakelijk. De robotica maakt het al langer mogelijk dat machines een gesproken mededeling interpreteren. Als ik een hotel zoek, open ik Siri op mijn IPhone en zij wijst mij de weg. Maar tussen de regels door luisteren, juist naar wat onuitgesproken blijft, maar in de menselijke interactie wel voelbaar is, dat is cruciaal. Een vragende blik. Rechtop gaan zitten. Software of big data kunnen dat niet duiden. U kunt dat wel. Door te signaleren, te interpreteren en het bespreekbaar te maken.
Wetenschappelijk onderzoek heeft al lang uitgewezen dat mensen beslissingen nemen op basis van drijfveren waarvan zij zich vaak zelf niet bewust zijn. Dat gaat om wezenlijke zaken als het bestaan zelf, het doel van het leven en waarom ben ik op aarde? Dat gaat een software tool op basis van big data of logaritmen niet lukken. U kunt dat wel! Het is aan u om de onbewuste drijfveren van uw klant boven water te krijgen. Draait het in het leven om winstmaximalisatie of om zorg voor mijn gezin, mijn bedrijf of mijn werknemers en hun gezinnen? Of misschien wel om mijn footprint voor toekomstige generaties? Eerder met pensioen gaan is geen doelstelling. Een vrij, gelukkig en onbezorgd leven leiden wel!
Als u een intensief gesprek hebt gehad met uw klant over de wezenlijke zaken van het leven, schrijf die dan op en koppel uw adviezen daaraan! Vaak blijkt uit de inventarisatie dat de adviseur wel degelijk over deze echte drijfveren heeft gesproken. Maar daarvan zie je niets terug in het adviesrapport. Wat een gemiste kans en wat zonde van uw tijd (en van uw klant)!
Adviseur, ik adviseer u een zo persoonlijk mogelijk adviesrapport te schrijven, omdat dat uw reden van bestaan is. Uw drijfveer is dromen van mensen waar te maken door hen een goed en persoonlijk advies te geven. En daar kan geen big data tegenop!